Thursday 20 July 2017

GOODDAY CAR BATTERY

Image result for fungsi bateri dalam kereta

  1. . TM001 – PEDAGOGY SIRI 2/2012 MD HAFIZI MOHAMAD IKM JASIN, MELAKA
  2. 2. 123456
  3. 3. Objektif Pembelajaran1. Nyatakan jenis-jenis bateri kenderaan.2. Terangkan fungsi bateri kenderaan.3. Terangkan struktur asas bateri.
  4. 4. satu komponen yang menghasilkan tenagaelektrik hasil daripada tindakbalas kimayang berlaku di dalam bateri di antaracampuran asid sulfurik cair dan air sulingdengan plumbum.
  5. 5. Fungsi Asas Bateri1. Membekalkan kuasa elektrik kepada motor penghidup dan sistem penyalaan.2. Membekalkan kuasa tambahan yang diperlukan apabila permintaan bebanan elektrik kenderaan melebihi daripada sistem pengecas hasilkan.3. Bertindak sebagai penstabil voltan di dalam sistem elektrik kenderaan.
  6. 6. Jenis-jenis Bateri BATERI SEL KERINGBATERI STANDARD – ASID PLUMBUM BATERI ‘MAINTENANCE FREE’
  7. 7. Bateri Sel KeringMENGHASILKAN 300 v SESUAI UNTUKKEGUNAANKENDERAAN JENISELEKTRIK DANHIDBRID
  8. 8. Bateri Standard – Asid Plumbum bateri yang menghasilkan tenaga elektrik akibat daripada tindak balas kimia memerlukan penjagaan yang rapi.
  9. 9. Bateri ‘Maintenance Free’  bateri yang memerlukan penyelenggaraan yang kurang  mempunyai ketahan yang lebih
  10. 10. STRUKTUR BATERIAsas struktur bateri terdiri daripada Terminal Palam berliang ElektrolitPerangkai sel Kotak bateri Elemen Pengasing
  11. 11.  diperbuat daripada getah keras, synthetic resin, polypropylene atau plastik. teguh dan boleh menahan asid serta tahan kejutan dan gegaran mempunyai bahagian sel untuk menempatkan sel dan mewakili jumlah sel di dalam sesebuah bateri
  12. 12.  gabungan satu kumpulan plat positif dengan plat negatif plat positif berwarna coklat dan dikenali sebagai ‘lead peroxide’. plat negatif berwarna kelabu dan dikenali sebagai ‘spongy lead’ elemen mengandungi antara 9 hingga 13 plat di mana plat negatif lebih satu jumlahnya dari plat positif. setiap sel akan menghasilkan 2.1 hingga 2.5 volt
  13. 13.  memisahkan plat positif dan plat negatif supaya tidak bersentuh yang mengakibatkan litar pintas. Penyekat ini berliang supaya elektrolit boleh bergerak dengan bebas dari satu plat ke satu plat yang lain. dibuat dari kepingan getah, kaca gentian, kayu atau kertas istimewa.
  14. 14.  Sel-sel bateri disambungkan secara siri supaya voltannya bertambah dengan menggunakan perangkai sel atau penyambung sel. diperbuat daripada bar plumbum yang disambungkan pada terminal. Bagi sesetengah bateri perangkai sel terletak di atas atau di dalam penutup bateri.
  15. 15.  campuran di antara asid sulfurik (40%) dengan air suling (60%) dapat menghasilkan tindakbalas yang tinggi dan kekuatan cas penuh pada bacaan 1.260-1.280 spesifik graviti. hanya air suling sahaja yang boleh digunakan sekiranya bateri kekurangan elektrolit.
  16. 16.  sepasang terminal bateri terdiri daripada terminal positif dan terminal negatif. mempunyai diameter dan pengenalan yang berbeza untuk mengelakkan pemasangan terminal yang salah.
  17. 17.  Palam berliang boleh dibuka untuk menambah atau mengisi elektrolit ke dalam sel apabila diperlukan. Palam berliang mempunyai lubang-lubang kecil untuk membebaskan gas keluar dengan bebas semasa tindakbalas kimia.
  18. 18. Berapakah nisbah campuran kandunganelektrolit sesebuah bateri yangmempunyai cas penuh? A. 20% air dan 80% asid sulfurik B. 40% air dan 60% asid sulfurik C. 50 % air dan 50% asid sulfurik D. 60% air dan 40% asid sulfurik

No comments:

Post a Comment